четвер, 11 грудня 2014 р.

Розробка уроку

Розробка уроку з української літератури у 6 класі

Тема:Володимир Рутківський «Джури козака Швайки».
Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях. Історична основа твору.




Тема:Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Твір про волелюбних,сміливих героїв,які вміють вистояти у складних ситуаціях. Історична основа твору.
Мета:ознайомити учнів із першою книгою трилогії сучасного українського письменника В. Рутківського; поглибити знання учнів про минуле нашого народу; розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам’ять, культуру зв’язного мовлення; прищеплювати любов до книги,виховувати повагу до славного минулого України.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: історична трилогія для дітей В.Рутківського у трьох книгах: «Джури козака Швайки», «Джури- характерники», «Джури і підводний човен», роздруковані окремі розділи першої книги та ілюстрації до неї.
Епіграф уроку:
                               Дзвін шабель,пісні, походи,
                               Воля соколина.
                               Тихі зорі,ясні води ,
                               Моя Україна.
                                    В.Сосюра «Україна»
Хід уроку
І.Організаційна частина
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.    Слово вчителя
На попередніх уроках ми знайомились з творами М. Вороного, Т. Шевченка, в яких йшла мова про славне історичне минуле нашого народу. На тих уроках ми багато говорили про козаків, Запорізьку Січ, про кошових отаманів. А чи знаєте ви, коли вперше з’явилися козаки. Звідкіля вони взялися?Хто вони такі?Відповіді на ці питання ми сьогодні знайдемо,коли перегорнемо сторінки захоплюючої книги «Джури козака Швайки». Написав її талановитий сучасний український дитячий письменник Володимир Рутківський, який народився 18.квітня 1937року в селі Хрестителевому на Черкащині. Навчався в Одеському політехнічному інституті. Друкується з 1959 року. Автор багатьох романів для дітей,серед них - «Бухтик з тихого затону», «Гості на мітлі», «Канікули у Воронівці», «Сині води», «Сторожова застава», «Двобій з тінню», «Потерчата», трилогія «Джури козака Швайки» - чудової книги про зародження козацтва –період XVcт.,про дітей,їх виховання,боротьбу з ордою, війну і дружбу з татарами. Мова твору дуже гарна,образна,багато кумедних прізвищ на зразок «Марко Кривопичко». В деякій мірі по красі,образності мови та викладання нагадує «Тореадорів з Васюківки» В.Нестайка (хоч тема і час інші).
Головними героями є не історичні постаті,а підлітки Санько, Грицик, юний богатир Демко Дурна Сила, Телесик, мати Санька,невловимий козак Швайка зі своїм вірним вовком Барвінком та інші численні друзі, які з честю виходять із найскладніших ситуацій. А небезпека чекає героїв на кожному кроці, а надто,коли зважився підняти шаблю на могутню татарську орду,а за твоєю спиною - майже нікого.
Герої твору опиняються в центрі бурхливих подій і разом із читачем вчаться найголовнішому: приходити друзям на допомогу у важку хвилину,творити добро, любити і захищати рідну землю.
Неймовірність його характерників – не в химерності чи дивовижності їхніх вчинків і можливостей, а в надлюдській здатності любити людей і віддавати ім себе до крихти.
За цю трилогію автору 9 лютого 2012 року було присуджено найвищу нагороду - Національну премію України ім.. Т. Шевченка.
ІV. Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда.
--Що ви знаєте про козаків?
--Кого називали козаками? Де вони жили? Чим займалися?
--Де жили татари і чому вони нападали на українські села?
--Імена яких козацьких ватажків ви пам’ятаєте?
2.Словникова робота.
У творах на історичну тематику часто зустрічаються застарілі слова. Автори свідомо це роблять, щоб читачі якнайкраще змогли уявити ті давні події, перенестися у ті часи. Для роботи над змістом книги нам треба знати значення деяких слів. Тому проведемо невелику словникову роботу.
Джура - зброєносець при козакові, зброю чистить ,коня доглядає, за це його вчать козацької справи.
Швайка-те саме, що шило.
Уруські села - (татар.) - українські села
Ногайці, ординці - татари
Плавні - заболочені, порослі очеретом береги річки, що затоплюються під час повені.
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1.Робота над змістом твору.
Знайомство з героями .
Бесіда за питаннями.
--Коли відбуваються події описані у творі? (у І розділі вказано,що події відбуваються в березні 1487р.)
- Хто такі козаки? Як про них говориться в книжці?
(У Воронівці так повелося здавна: як тільки висівали в землю зерно, найметкіші хлопці збиралися у ватагу і йшли у дніпровські плавні полювати на звіра чи ловити рибу. Раніше це називалося здобичництвом. А тепер,хоча хлопці займаються все тим же,чомусь називається козакуванням. Саньків далекий родич і сусіда дід Кібчик казав так:
--По- татарському козак - це вільна людина, котрій і сам чорт не брат. Хоче - звіра полює, хоче - візьметься за шаблюку і йде на ногайця.)
(-Крім того, здобиччик повинен був, повернувшись додому, частку здобутого сплатити старості. А в плавнях знаходилися і ті, що хотіли поживитися за чужий рахунок. Отже, ми можемо зробити висновок,що козаки – це колишні землероби.)
-Що робили козаки в дніпровських плавнях?
(Вони у плавнях ловили і в’ялили рибу, об’єднавшись, захищалися від грабіжників полювали на звіра (бобра, видру, куницю), добували мед,захищали рідну землю від татар.)
-Хто такі Санько і Грицик?
Дванадцятилітні хлопчики, жителі села Воронівки. Грицько став круглим сиротою після набігу татар на село,живе у сім’ях односельців і пасе сільську череду,за що його годують ,одягають і дають прихисток по черзі жителі села.
Санько,товариш Грицька,живе з мамою-богатиркою Мокриною, яка дуже боїться за свою дитину після смерті чоловіка. Друзі нерозлийвода,вони постійно разом.
2.Робота з текстом.
Зачитати уривки тексту з портретними описами героїв твору Саньки і Грицика.
Заповнити таблицю.
Грицик - сирота, жвавий, моторний, непосидючий, гарячковитий, має зіркі очі, знає татарську мову, пасе панську і селянську худобу, лише його любить і слухає страшний бугай Петрик.
Санько - єдиний син у матері, яка його дуже любить і опікає, мрійливий, спокійний, розважливий, визнає першість Грицика, має талант характерника,уміє подумки віддавати накази і навіювати прохання.
-Вірні друзі, ровесники, їм по 12 років, живуть у Воронівці. Сміливі, спостережливі, кмітливі, відчайдушні: володіють шаблею(дерев’яною),гарно на коні тримаються, у майбутньому стануть побратимами.
Слово учителя: Незабаром ми познайомимося ще з одним твором, у якому зустрінемося з вірними друзями, такими ж нерозлийвода, Явою і Павлушою з твору В.Нестайка «Тореадори з Васюківки».
Правда живуть вони в іншу епоху, але хлопці не тільки живуть безтурботним життям ,а приходять на допомогу односельцям під час повені ,рятують людей. Хлопці завжди приходять на допомогу один одному.
Та повернемося до наших героїв. Давайте згадаємо чому Санькові і Грицикові довелося покидати Воронівку?
(Пан Кобильський послав своїх челядників забрати в селян провізію, свиней, курей, корів, щоб забезпечити себе провізією під час облоги татарами свого маєтку, хлопці, щоб врятувати своїх односельців від поборів, налякали пана і його челядників криками, що йдуть татари. Пан зі своїми челядниками швидко втік з села, але такого жарту хлопцям не пробачив.)
Робота з відповідними ілюстраціями.
Мати Санька зібрала хлопцям харчі і відправила їх з села, щоб вони деякий час не попадались панові на очі, може пройде злість у пана.
-Що трапилося з хлопцями в степу?
-Що хлопці знали про козака Швайку?
-Як друзі вперше зустрілися з козаком Швайкою?
(Зі сховку хлопці спостерігали як татари в невеличкому озері шукали козака. Вони вирвали весь очерет,скаламутили воду, а «козак все не хотів знаходитись».
Хлопці подумали,що він загинув, щоб не втрапити в руки ординцям.
Коли вороги відійшли, Грицик вирішив вилізти на похилу вербу та поглянути навколо. Раптом верба чхнула, потім від стовбура відвалився шмат кори і з дупла визирнув козак, за яким гналися татари. Він упізнав воронівських хлопців, бо чув про них і бачив їх,а от друзі добряче здивувались, бо бачили його вперше. Швайка,а це був саме він, вирішив, що здасть хлопців добрим людям, а сам поїде своєю дорогою.
Але з цього часу їхні дороги вже не розходилися.)
-Хто такий Пилип Швайка?
Заповнити таблицю опорними словами.
Уміння ,майстерність,хист Швайки:
-кращий козацький вивідник (розвідник) землі переяслівської; знає мову і звичаї татар;має серед них вірних людей; ходить безшумно,безшелесно, наче нікуди не дивиться ,бачить все; бездоганно володіє зброєю і тримається на коні.
Вольові якості:
-сміливий, розумний,спостережливий,витривалий, кмітливий, відважний, рішучий, звик покладатися лише на себе.
Почуттєві якості:
-вірний товариш,турботливий і уважний до хлопців і братчиків, поважає літніх козаків,дослухається до їхніх порад,любить рідну землю,гарно її знає,захищає від ворогів.
Висновок: Пилип Швайка – справжній лицар,його поважають усі козаки й бояться вороги; про нього йде слава як про спритного, відчайдушного невловимого козацького винахідника.
-Хто є найвірнішими друзями й помічниками Швайки?
(Кінь Вітрик,вовк Барвінок,Грицик,Санько,дід Кудьма)
-Крім татар ,чи є у Швайки вороги?
(Так,є. Це пан Кобильський, канівський староста,його слуга  Юзеф Тишкевич)
-Хто такий Тишкавич? Чим він небезпечний для козаків?
(Служить двом хазяїнам: панові Кобильському та татарському вельможі Іслам – беку, навіть має його охоронний знак, наводить татар не українські села, продає татарам відомості про козаків, грабує в плавнях одиноких добичників (з дозволу і покровительства пана Кобильського), підступний і жорстокий.
-Чи є гумористичні моменти у творі? З ким із героїв твору вони найбільше пов’язані?
(Так,у творі багато епізодів ,які викликають посмішки чи навіть сміх. Вони пов’язані найбільше з Демком Дурною Силою,його дідом Кібчиком, з мамою Санька тіткою Мокриною,а в одному епізоді навіть з Тишкевичем і паном Кобильським)
3.Метод «Мікрофон»
-що вас найбільше вразило чи здивувало в книзі?
-що найбільше сподобалось, запам’яталося?
-Мене найбільше вразило….
-Мене найбільше здивувало….
-Мені найбільше сподобалося….
-Мені найбільше запам’яталося…
4.Дослідження мови твору.
Як читалася книга,швидко чи повільно,легко чи не розуміли прочитаного?
Чи відчували себе учасниками подій?
(Твір читається легко,сюжет розгортається динамічно. Мова пересипана прислів’ями,приказками,народними приповідками, порівняннями, жартами.)
Завдання. Пояснити фразеологізми,які зустрічаються в тексті.
Нічого очі мозолити—
Без пам’яті летіли хлопці в глупу ніч—
На серці неспокійно—
Язики почали заплітатись—
Стати як кістка в горлі—
Вовка мов лизень злизав—
Не навчився у Сірка очей позичати—
Щелепа повільно поповзла вниз—
Ковзнув поглядом—
Встигнеш з козами на торг—
Хлопцям довелося б непереливки—
5.Робота з ілюстраціями.
-Малюнки до книги зробив художник Максим Паленко. Вони виразні, детальні, змістовні. Якщо уважно придивитися до багатьох ілюстрацій, можна побачити їхній прихований зміст,відчути настрій.
Особливо це стосується малюнків,що ілюструють розділи «На озері», «Пастух Рашит», «Швайка в біді», «Кінець Вовкулацького кута», «Жінок у таборі не тримати», а також малюнків на обкладинці. Ілюстрації повністю передають характер твору.
VІ.Підсумки уроку.
Метод «Мікрофон»
Діти,скажіть одним реченням, про що цей твір?
-Ця книга про…(справжніх лицарів, захисників рідного краю,про справжню дружбу й взаємодопомогу, про спільні зусилля у боротьбі проти ворога, про добрих, щирих, дотепних і кмітливих людей, які люблять життя і свою рідну землю).
-Як ви вважаєте, чи відповідає епіграф сьогоднішньому змісту уроку, теперішнім подіям в нашій країні?
Заключне слово вчителя.
Можна довго й захоплено розповідати про пригоди Швайки, Грицька й Санька, про сміливих і кмітливих козаків, про підступного Тишкевича, про невдячного Кобильського, про жорстоких татар, але ще краще - взяти книгу й самому про все прочитати.
Я думаю,що саме так і зроблять ті учні, які ще недочитали окремі розділи про пригоди козака Швайки та двох вірних друзів Грицика й Санька. А для справжніх допитливих читачів буде насолодою прочитати інші книжки про наших героїв. Друга книга називається «Джури - характерники»,а третя «Джури і підводний човен».
VІІ.Домашнє завдання.

Дочитати розділ « На козацьких островах», відмітити фантастичне і реальне у творі, підготуватися до обговорення образів головних героїв.

8 коментарів: